Salam Sejahtera pada para pelawat


ALLAH berfirman yang bermaksud: "(Orang yang bertakwa itu adalah) orang yang beriman kepada perkara ghaib, mendirikan (mengerjakan) solat dan membelanjakan (mendermakan) sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka,"(Surah Al-Baqarah, Ayat 3).

Segala puji tertentu bagi Allah, Allah SWT yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda serta sahabatnya.
Allah SWT memerintahkan manusia mencari dan mengkaji bagi mengetahui hikmah dan khasiat yang di dalamnya. Dengan taufik dan hidayahNya, manusia mampu berfikir dan mendapat petunjuk dalam usaha menerokai khazanah Allah SWT lalu menemui pelbagai rahsia sang Maha Pencipta.
Kesemua ciptaan Allah SWT hanyalah merupakan perantaraan semata. Allah SWT jualah yang berkuasa mutlaq atas segalanya. YAKIN dan berserah kepada Allah SWT selayaknya. PERCAYA dan terokailah akan ciptaanNya yang mempunyai pelbagai rahsia dan kelebihannya.
Blog ini ditulis sekadar berkongsi pengalaman saya sendiri menjaga isteri yang disihir, terpulang pada individu untuk mempercayainya. Pada mereka yang terkena, saya faham perasaan anda. Mencari jalan untuk menyembuhkan serta berjumpa bermacam-macam perawat dimana kita sendiri tidak pasti menggunakan rawatan yang betul,samada menggunakan ilmu 'putih @ hitam'..Itulah dunia mistik, jika elok maka putih la...jika sebaliknya anda sendiri akan mengetahuinya....
Jika anda ada pengalaman, cerita, gambar atau video mistik boleh dikongsikan bersama sekadar untuk renungan dan peringatan pada semua. M
atlamat utama kepercayaan terhadap perkara ghaib ialah untuk menguji keimanan setiap Muslim ke hadrat Ilahi. Rukun iman yang menjadi pegangan setiap Muslim berasaskan kepada perkara ghaib bermula dari beriman kepada Allah hinggalah beriman terhadap qada dan qadar Allah.

Wednesday, June 13, 2012

Rahsia Ikan Puyu


Pernah tak dengar orang tua-tua ada pesan memang elok untuk kita bela ikan puyu kat rumah, katanya ikan ini dapat menghalau hantu atau makhluk halus. Selain itu ianya dapat menghalang perbuatan pukau dan sihir yang hendak ditujukan pada penghuni rumah tuh. Cuma persoalan yang nak ramai tahu, apa signifikan antara hantu dan makhluk halus dengan ikan puyu? Kenapa mereka takut sangat kat ikan ini?

Kepercayaan misteri yang dikaitkan dengan ikan Puyu, "Ikan puyu dan perkara mistik tidak dapat dipisahkan". Ia umpama cerita turun-temurun dalam masyarakat tempatan tidak mengira bangsa.
Keupayaan ikan puyu sebagai pelindung rumah ialah versi paling kerap didengar. Ramai membela puyu bagi mengelakkan rumah mereka dimasuki pencuri yang menggunakan ilmu pukau,
Mereka yang terikut-ikut akan kepercayaan itu bersandar kepada teori bahawa pukau tidak akan berkesan jika terdapat benda hidup di dalam rumah yang masih berjaga.

"Puyu dikatakan sejenis ikan yang tidak tidur malam. Sebab itulah, kehadirannya di dalam rumah dipercayai boleh membatalkan usaha penjahat yang ingin memukau penghuni sesebuah rumah," namun kita harus ingat setiap ciptaaNya ada kelebihan dan ketentuan Allah SWT. 

Lebih menguji akal logik, ikan yang mampu hidup melebihi 24 jam di atas daratan itu dikatakan sebagai alat mainan yang digemari toyol dan orang bunian!
Dalam penceritaan lain, ciri fizikal ikan yang mampu mencecah usia lima tahun itu juga dipercayai digeruni makhluk halus termasuk syaitan dan jin. Duri tajam yang terdapat pada puyu dikatakan menyekat kebal makhluk tersebut untuk masuk ke dalam rumah manusia.

Dalam dunia perdukunan, puyu turut menjadi medium memindahkan objek santau yang dihantar kepada seseorang. Santau yang diperoleh mangsa dipindahkan ke dalam badan puyu. Begitupun, ada juga yang menjadikannya sebagai objek untuk menyantau orang lain.

31 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Saya bela 3ekor ikan puyu kat rumah...hari ni seekor lesap...pagi tadi ada malam takde...sebelum saya sedar ikan tu lesap.saya dah cari satu bilik tak dapat..apakah makna/petanda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikan puyu ko melompat sama kes aku dulu jumpa blakang umah jiran

      Delete
    2. Saya dah lama bela ikan agak² dalam setahun.tapi setiap 1bulan 1/2 ikan puyu pmpuan akan mati

      Delete
    3. Habis ikan to hilang pergi mana?? Akuarium elok2 tak terbuka pon😱

      Delete
  3. Tandanya ikan tu da ilang haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tandanya hilang lah sekor ikan puyu ko bela

      Delete
  4. Ikan puyu kn suke melompat biase la tu

    ReplyDelete
  5. puyu biasa lompat waktu mlm..kalu tidak tutup atasnyer..
    kalu lesap dia dah merayap tu semasa kita tido..mungkin dah kemana dia pergi..

    ReplyDelete
  6. Tandanya dah jadi ikan 3 rasa he3

    ReplyDelete
  7. Klu boleh asingkan ikan2x tu...

    ReplyDelete
  8. Klu boleh asingkan ikan2x tu...

    ReplyDelete
  9. Saya terjumpa ikan puyu pd tengah malam jam 1 pagi..terbaring di atas simen bawah blok ..maybe terlepas dr rmh org.
    Saya pelihara,kesiannn..drpd mati baik saya ambil .
    Ada makna apa2 ke?

    ReplyDelete
  10. blh tak letak 1 akrium dgn 2 ekor puyu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh... Tapi puyu x biasa kalu hidop brrpasangan.. Dia akan bergaduh sikit

      Delete
    2. Klau bergaduh boleh mati ke

      Delete
  11. Sy pernah lihat ikan puyu lompat keluar Dr akuarium saya. Waktu malam. Tapi yang peliknya bila saya nak ambil masukkan dalam akuarium balik. Dia mati x semena Mena. Bila Tya dgn orang tua. Tnyata ikan tu sebenarnya melompat kearah sesuatu yang tidak dapat lihat. Mungkin jin or syaitan. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  12. X semua Ikan puyu bole halau hantu , mb yg jenis puyu karuk bulldog je bule

    ReplyDelete
  13. mak aku ade bela 3 ekor anak ikan puyu..da bela dlm beberapa bulan yg beso kulit jd hitam..yg paling kecil..mata sebelah dia terbeliak..(terkeluar sbelah mata) ..knp jd mcm tu? apa tandanye..

    ReplyDelete
  14. Hi nak Tanya sikit ikan puyu kat umah macam tak sihat ke apa tak tahu....hidup macam Mati dalam keadaan baring sekali sekala baik atas ambik udara npe ye

    ReplyDelete
  15. Malam tadi ikan puyu saya nama punyu nyuyu hilang..sedih lah..huhu..mana pergi nya dia..huhu

    ReplyDelete
  16. ikan puyu sy tertiba je mati .. dan isang belah kanan ia mcm berdarah dan tgan mak plak sakit bengkak belah kanan . apekah ade yg nk buat x baik ??

    ReplyDelete
  17. Cerita Saya...
    Saya jumpa 1 ekor ikan puyu betina atas tar depan rumah.saya amik bela.mlm tu asyik melompat je.encik husband yg tegur sbb terdengar bunyi penutupnya.
    Esok ikan tu bertelur.mlm tu Saya tengok,matilh plk ikannya.kenapa yer.
    Tertanya2 lh plk.kalau Tau nk mati,bagus x payah bela.lepas je dlm parit..bersalahlh plk.huhuhu...

    ReplyDelete
  18. Ikan puyu sya dlm akurium pun hilang

    ReplyDelete
  19. Ikan puyu saya melompat teruk malam ni. Knpa eh

    ReplyDelete
  20. Ikan puyu sy baru je hilang yg jantan..sy pelik sllu melompat2 brgaduh tp 2, 3 hri ikan puyu sy sepi je..basuh akuarium tgok tggl sekor

    ReplyDelete
  21. Saya nak Tanya la..kenapa ye ikan puyu yang Saya Bela tetiba sekor tu bertukar warna hitam..

    ReplyDelete

Like & Share with us