Salam Sejahtera pada para pelawat


ALLAH berfirman yang bermaksud: "(Orang yang bertakwa itu adalah) orang yang beriman kepada perkara ghaib, mendirikan (mengerjakan) solat dan membelanjakan (mendermakan) sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka,"(Surah Al-Baqarah, Ayat 3).

Segala puji tertentu bagi Allah, Allah SWT yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda serta sahabatnya.
Allah SWT memerintahkan manusia mencari dan mengkaji bagi mengetahui hikmah dan khasiat yang di dalamnya. Dengan taufik dan hidayahNya, manusia mampu berfikir dan mendapat petunjuk dalam usaha menerokai khazanah Allah SWT lalu menemui pelbagai rahsia sang Maha Pencipta.
Kesemua ciptaan Allah SWT hanyalah merupakan perantaraan semata. Allah SWT jualah yang berkuasa mutlaq atas segalanya. YAKIN dan berserah kepada Allah SWT selayaknya. PERCAYA dan terokailah akan ciptaanNya yang mempunyai pelbagai rahsia dan kelebihannya.
Blog ini ditulis sekadar berkongsi pengalaman saya sendiri menjaga isteri yang disihir, terpulang pada individu untuk mempercayainya. Pada mereka yang terkena, saya faham perasaan anda. Mencari jalan untuk menyembuhkan serta berjumpa bermacam-macam perawat dimana kita sendiri tidak pasti menggunakan rawatan yang betul,samada menggunakan ilmu 'putih @ hitam'..Itulah dunia mistik, jika elok maka putih la...jika sebaliknya anda sendiri akan mengetahuinya....
Jika anda ada pengalaman, cerita, gambar atau video mistik boleh dikongsikan bersama sekadar untuk renungan dan peringatan pada semua. M
atlamat utama kepercayaan terhadap perkara ghaib ialah untuk menguji keimanan setiap Muslim ke hadrat Ilahi. Rukun iman yang menjadi pegangan setiap Muslim berasaskan kepada perkara ghaib bermula dari beriman kepada Allah hinggalah beriman terhadap qada dan qadar Allah.

Sunday, June 17, 2012

1hari Di Mahsyar Menyamai 50Ribu Tahun Di Dunia


Abu said Al-khudri meriwayatkan hadis Rasullullah S.A.W. katanya; Rasullullah S.A.W. telah berfirman yg bermaksud..

"Malaikat2 dan jibril naik(menghadap) kepada Tuhan sehari yg kadarnya lima puluh ribu tahun." surah al-Ma'arij(70:4)

Dalam ayat 4 surah al-Ma'arij menjelaskan mengenai para malaikat dan juga jibril yang saban hari menghadap Tuhan,kadar masa bagi 1 hari di alam malaikat itu ialah 50,000 tahun. Demikianlah bandingan masa bagi satu hari yang ditempuh oleh para malaikat bersamaan dengan 50 ribu tahun.

Para ulama membandingkan alam akhirat itu berdasarkan ayat 4 surah Al-Ma'arij, iaitu dengan kadar bagi satu hari itu bersamaan dengan 50 ribu tahun.

SEKIRANYA MANUSIA BERADA SELAMA SEBULAN (30 HARI) DI AKHIRAT, BANDINGANNYA DENGAN TAHUN DUNIA IALAH 1.5 BILLION TAHUN.
"BERAPAKAH HALNYA JIKA SESEORANG ITU TERDAMPAR DI MAHSYAR SELAMA 50 RIBU TAHUN AKHIRAT "

Alangkah lamanya !!! kata para sahabat apabila mendengar baginda membacakan surah al-ma'arij yg yg menjelaskan kadar bandingan masa dunia dan akhirat itu. kemudian Rasullullah S.A.W. bersabda lagi bagi menyahut keluhan para sahabat itu dengan sabdanya yg bermaksud;

"Demi jiwaku yang berada di dalam genggaman Tuhan, sesungguhnya Allah S.W.T. meringankan (tempoh masa di akhirat) bagi orang mukmin hanya sekadar lama masa bagi tempoh waktu melakukan solat fardhu,"

singkatnya masa yang bakal ditempuh oleh orang-orang mukmin sekadar satu solat fardhu. sesungguhnya masa yang digunakan bagi melakukan solat fardhu itu lebih kurang 5 minit, bagi mukmin 5 minit itu sememangnya terlalu ringan, malah mereka merasa tenang melakukan solat setenang ikan didalam air. walaupun masa yang dilakukan bg melakukan silat yg kusyuk itu lebih dari 10 minit, namun bagi mereka seolah2 hanya sekejap sahaja tapi bagi golongan fajir dan munafik, solat yang dilakukan dengan malas, terasa bagai beban berat yang menyulitkan. apabila mereka melakukan solat mereka melakukan dgn pantas dan tergopoh-gapah. Sekiranya melakukan solat jemaah hati mereka gelisah seperti burung dalam sangkar, lebih-lebih lagi bila imam membaca surah yang panjang, maka mereka geliasah dan hati mereka berkeluh-kesah. dalam hati meraka merungut-rungut dan mengutuk imam yang membaca ayat yg panjang-panjang, mereka mempersoalkan imam itu, mengapalah imam ini baca surah yang panjang-panjang pulak (hati mengeluh)

Bagi golongan seperti itu, mengerjakan solat yang hanya mengambil masa kira-kira 5 minit sudah dirasakan terlalu lama, sebab itu mereka lebih senang meninggalkan solat. apabila ditanya mengapa mereka tidak mengerjakan solat? jawabnya , kerana terlalu sibuk. "banyak kerja, tidak sempat hendak sembahyang,"

Sebab itu kita dapati ada org Islam lebih sanggup mengerjakan puasa, sanggup berlapar dan dahaga sepanjang hari di bulan Ramadhan, tetapi tidak sangup mengerjakan solat walaupun hanya beberapa minit shaja. melakukan solat bagaikan org sakit tenat, hendak menyudahkan solat seperti orang yg sakit yg terasa sngat lama untuk menunggu sembuh.

Bagi golongan mukmin yg sebenar, tempoh masa yg bakal dilalui di padang mahsyar selama 50 ribu tahun itu terasa amat singkat, seolah-olah seperti melakukan solat fardu sahaja.demikianlah anugerah Allah S.W.T. kepada golongan mukmin, sesuatu kebahagian yang dilalui oleh seorang terasa masa berlalu amat singkat. sebaliknya jika derita yg dialami pasti terasa terlalau lama walaupn sebenarnya hanya sekejap.

Demikianlah peristiwa mahsyar, dimana ukuran masa yg dialakukan oleh setiap orang itu ditentukan oleh Allah S.W.T. semata-mata, Allah yg memanjangkan dan memendekkan masa, Dialah yg meringgankan dan memberatkan suatu tanggungan.

Sebab itu Rasullullah S.A.W. sering berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memudahkan pekara Yg sukar

" ALLAHUMMA 'YASIRLI KULLA 'ASIR " . kerana apakah baginda berdoa begitu? tidak lain bagi memudahkan pekara yg sukar itu adalah mudah bagi TUHAN... .

No comments:

Post a Comment

Like & Share with us